dinsdag 5 juli 2016

Hart voor mensen. Hard op inhoud.

Het is iets waar zorgmedewerkers lastig mee weten om te gaan. Verbonden zijn met de ander, relatie- en mensgericht lijkt bovenstaande hard op de inhoud in de weg te staan. 

“Hart voor mensen, hard op de inhoud”, vraagt het kunnen scheiden van persoon en kwestie. Scheiding tussen de (vriendelijke) mens en iets wat die mens doet en zegt, iets waar je last van hebt of waar je het niet eens mee bent (de kwestie). Het vraagt ook om het (h)erkennen van de balans tussen hoofd, hart en lichaam. Het vraagt om eigen aannames en veronderstellingen te onderzoeken en ja, er ook nog een beetje lef voor nodig om de ander aan te spreken op iets waar je het niet eens mee bent of over iets wat je dwars zit. We zijn vaak bang voor escalaties en om niet meer aardig te worden gevonden. We zeggen vaak niet wat we denken, niet wat we voelen en niet wat we vinden. En ons lichaam? Dat liegt niet maar daar zijn we ons vaak (nog) onvoldoende bewust.

Hart voor mensen gaat medewerkers in de zorg vaak prima af. Het is een intrinsiek gedreven competentie, het zit in hun DNA om iets voor de ander willen betekenen, met je hart bij de ander te willen zijn, zorgzaam en empathisch. Deze waardevolle eigenschappen staan ons tegelijkertijd in de weg wanneer het gaat om onderhandelen op inhoud, in het stellen van grenzen, in de ander aanspreken en in het opkomen voor jezelf. 

Wanneer je voor jezelf opkomt, zorg je beter voor jezelf en sta je meer in verbinding tussen hoofd, hart en lichaam. Vaak zeggen we “maar ik wil de ander niet kwetsen”. Is dat zo? Kwets je de ander juist niet door maar net te doen als of? Wanneer je hard op de inhoud zuiver kunt scheiden van de persoon, gun je de ander de mogelijkheid om van perspectief te kunnen wisselen, om na te denken en misschien zelfs wel de mogelijkheid om te groeien. 

Soms bedenken we de mooiste zinnen en voeren we hele discussies in ons hoofd op momenten dat de ander er niet bij is. Vervolgens stellen we het uit en denken dan…ach laat ook maar. Een andere mogelijkheid is dat we gaan klagen tegen anderen.

Hard op de inhoud heeft een slecht imago. We verwarren dit vaak met ‘Hard’ voor mensen. De inhoud gaat over het dilemma, de kwestie, over een deel van het gedrag, een deel van een gedachte of menging. We moeten voorkomen dat we het verwarren met heel de mens. Sterker nog: zolang het dilemma niet aan bod komt, zijn we slechte acteurs die suggereren hart voor de mens te hebben. 

Het kunnen scheiden van kwestie en mens, vraagt om emotionele intelligentie, lef en jezelf en de ander serieus nemen. Wanneer je jezelf serieus neemt, (h)erken je de balans tussen hoofd, hart en lichaam. En wanneer je meer in balans bent, ben je vrijer in je hoofd, voel je je vitaler en beleef je meer (werk)plezier. Dit alles maakt dat jij vol met je hart kunt zorgen voor (kwetsbare) mensen en voelen zij zich verbonden. En zo is de cirkel weer rond!

Meer weten over Leren vanuit verbinding? www.mensbeeld.nl

Opleidingsbureau Mensbeeld 
Connection Head, Heart & Body                                           

Wij ondersteuning, verbinden en vitaliseren mensen, individueel en in teamverband. Wij leren mensen bewust hoofd, hart en lichaam te verbinden waardoor het contact, de communicatie en samenwerking effectiever verloopt, met meer energie, (werk)plezier en geluk. Je krijgt meer grip op hoe je in verbinding staat met jezelf en je relaties. Bezieling, plezier en geluk terugbrengen op de werkvloer, verhoogt de prestatie, de effectiviteit, de klanttevredenheid en de gezondheid van medewerkers. Belangrijke activiteiten om dit te realiseren zijn het opleiden van mensen, het organiseren van trainingen, lezingen, coaching en therapie.  

Ontwikkelen via onze 5 ankers :
Duurzaam:   Leren op diep intrinsiek niveau, een transitie voor een langere periode.
Zichtbaar:     In concreet waarneembaar gedrag, visualiseren van successen.
Voelbaar:      Leren met aandacht, gevoel en compassie mĂ©t heel de mens.
Bevaarbaar: Reflectief leren beargumenteren en taal geven aan wat je doet.
Toetsbaar:    Kennis en kunde monitoren, zakelijk en professioneel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten