maandag 5 oktober 2015

Tijd genoeg…



Afgelopen weekend was het dan zover. Ik vertrek, natuurlijk veel te vroeg van huis, om ruim op tijd de auto voor de academie voor Psychotherapie in Amsterdam te parkeren. Dat te vroeg van huis vertrekken, is nou zo'n typische gewoonte van mij. Een gewoonte die deel uit maakt van mijn manier van handelen. Mijn gewoonte, het te vroeg vertrekken voor een afspraak, heeft een aantal voordelen: de kans op een parkeerplek is groter, je hebt nog tijd om op je gemak je emails door te lopen, een plas te doen en teveel koppen koffie te drinken. Soms is een dergelijke gewoonte een trigger. Een trigger lokt je uit tot reactie. In mijn geval valt het mij op wanneer iemand te laat komt: een tegenovergestelde gewoonte. Gedrag, gewoontes, patronen en opvattingen verschillen, ook zo iets gewoons als het te vroeg van huis vertrekken. In mijn geval is daar niets mis mee, komt het niet voort vanuit een opgelopen trauma, staat het mijn functioneren niet in de weg en geeft het geen aanleiding tot het zoeken van hulp. Na het derde kopje espresso druppelen de mede kandidaten binnen, een gezonde spanning overheerst. Allemaal gekomen voor het startweekend psychotherapie. Mannen en vrouwen met verschillende achtergronden, leeftijden, ervaringen.  Iets wat we gemeen hebben is de nieuwsgierigheid in mensen. Mensenlijk gedrag, gewoonte, denkwijze en de kunst om mensen vanuit compassie te kunnen ondersteunen vanuit het vakdomein psychotherapie. Zo'n start van iets nieuws maakt mij ook altijd wat onzeker: kan ik het wel, zou het wel iets voor mij zijn, zou het wel lukken? Gelukkig is niets menselijks mij vreemd. Als therapeut zijn dergelijke vragen gelukkig ook heel leerzaam en gezond om te onderzoeken. Zelfs zo'n ingeslepen patroon als het veel te vroeg vertrekken van huis naar een afspraak valt te doorbreken. Hoe mooi is het om te ervaren dat achter al deze vanzelfsprekende gewoontes en obstakels, er een zelfhelend vermogen zit. De therapeut begeleid 'slechts' de client is leidend. Met een kop vol indrukken, mooie ervaringen, nog heel veel vragen en twijfels, leggen we aan het einde van het weekend plechtig onze eed als therapeut af. Wanneer ik zondagavond thuis kom krijg ik de vraag: ……en was je vanmorgen op tijd?

Mocht u naar aanleiding van deze blog behoefte hebben om te reageren, laat dan een berichtje achter. 

Oproep: zelf hulp nodig via coaching, counseling of psychotherapie? Of weet u iemand? Wij zijn op zoek naar kandidaten. Heeft u een ontwikkelingsvraag, een probleem, een in de weg staande gewoonte die u wilt veranderen, een zingevingsvraag, meld u zich dan aan voor een consult in onze studio in Alblasserdam. www.mensbeeld.nl                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten