woensdag 13 juli 2016

Vol in verbinding

 
Ik was 18 toen mijn vader zijn eerste beroerte kreeg. De man die ik mij herinner als een hardwerkende vader, niet erg spraakzaam, wel bedachtzaam, woorden zorgvuldig kiezend en zachtaardig. Mijn vader veranderde in een zorgafhankelijk man, die hele dagen thuis moest zijn. Hij kreeg logopedie en dat vond hij een kwelling. Ik zag mijn vader veranderen en het was voor mij de aanleiding om ‘iets’ in de zorg te gaan doen.


Nog steeds zie veel hardwerkende en betrokken medewerkers zorg verlenen aan kwetsbare mensen. Ik zie professionals hun vak uitoefenen en soms krijgen ze de volle laag: ze worden uitgescholden en heel soms vallen er zelfs klappen. Vaak puur vanuit frustratie, net als dit destijds bij mijn vader gebeurde.    

Vol in Verbinding

Ik onderschrijf de prachtige uitspraak van hoogleraar Andries Baart; "Je kunt er pas vóór iemand zijn, wanneer je mét iemand bent". Echte verbinding bestaat door aan te sluiten bij de ander, waardoor de ander zich gezien, begrepen en gehoord voelt. Waarden die ik in de kern heb meegekregen van mijn vader nog voor zijn ziekte.

Ik zie in toenemende mate welwillende medewerkers vast lopen in een woud van regels en taken, met het gevaar dat ze opbranden en het contact met de kwetsbare ander verliezen. Ook ik dacht destijds weleens het échte contact met mijn vader te verliezen en verlangde naar de tijd vóór zijn beroerte. De vader die ik uiteindelijk nog zoveel had willen vragen en mee had willen delen. De man die ik te kort heb gekend heeft mij doen beseffen hoe betrekkelijk, fragiel en onzeker het leven kan zijn. Het heeft mij pijnlijk doen beseffen om steeds weer te proberen om met volle aandacht in het hier-en-nu te zijn, niet met wat is geweest of met wat straks nog komen gaat. Gisteren is verleden tijd en morgen is onzeker.

Binnenkort verzorg ik samen met mijn team de leergang: Vol in Verbinding. Ik wil graag aansluiten op de uitspraak van Andries Baart; "Je kunt pas met iemand zijn, wanneer je goed in verbinding met jezelf bent". Want wanneer je goed in contact staat, verbonden in het hier-en-nu, dan is het contact met de kwetsbare ander ook beter. Het contact stroomt, vaak zijn woorden overbodig en krijg je energie uit datgene wat je met volle aandacht aan het doen bent. Uiteindelijk gaat het je als zorgmedewerker toch om iets ‘eenvoudigs’; je wilt de ander helpen, iets voor de ander kunnen betekenen, aanvullen op wat de ander niet zelf meer kan en aanmoedigen in wat de ander nog wel kan.

'Vol in Verbinding" is een deskundigheidsbevorderende en vitaliserende leergang. Voor iedereen die met veel liefde en passie voor anderen zorgt maar minder goed voor zichzelf. Het is een vitale injectie waardoor je met nieuwe kennis en energie, weer verder kunt en het gevoel van 'opbranden' voorkomt.  Het brengt het Mens-zijn en de professional meer in balans, waardoor je met nieuwe energie, kennis, inspiratie en meer contact met je gevoel, afgestemd in verbinding kan staan met de ander.    

Meer informatie: www.mensbeeld.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten